زمان حجاج ، زندان یکی بود، هارون الرشید زندان ها را متعدد کرد و با این کار هارون می خواست اسلام را در جهان پیاده کند ولی چه اسلامی؟ اسلامی که موسی بن جعفر 14سال برود به زندان ، 14سال درست است. اول تحت نظر بود بعداً از این زندان به آن زندان ، 4 سال آخر در ظلم تمام، پله می خورد میرفت پایین نه هوا بود و نه نور ، الان کشف کردند کنده اند و پیدا کرده اند این زندان ها را.
فرازهایی از سخنان آیت الله محمود امجد در ادامه می آید:
* اگرکسی اخلاقش خوب نباشد در برزخ مشکل دارد.
* از امام پرسیده بودند بدترین لحظه تان کی بوده ؟ گفته بودند وقتی که از مردم خبر نداشتم . در سرمای نوفل لوشاتو ، آنجا ییلاق است در زمستان ، امام دستور تحریم نفت داده بود هیچ وسیله گرمایشی نداشت حتی یک لامپ صد وات یا کمتر که گرم شود می خواسته ببیند می تواند تحمل کند که مردم در سرما نفت نمی خرند.
از صاحب شرایع الاسلام پرسیدندتربیت فرزندچطور است گفته بود وقت تربیت فرزند از20سال قبل از ازدواج است.
* آن چه مهم است نیت است کسی که نیتش درست است با یک ساعت مطالعه به کلی معارف می رسد و الا هرچه قدر هم تلاش کند با ابزار ، کامپیوتر و اینترنت به نتیجه نمی رسد.
* چهار دسته اند اگه خوب باشند همه خوبند اگه فاسد شوند همه فاسد اند اول: علما ، دوم: حکام ، سوم : تجار و چهارم: عبّاد وزهّاد.
آقا نگوید نصیحت خوب نیست نصیحت بکنید ممکن است بیست سال دیگر بفهمد و اثر بگذارد ممکن است الان نفهمد ولی بیست سال دیگر بفهمد .
* به خدا اگر تمام عالم را بگردی یکی مثل این ادعیه مفاتیح الجنان پیدا نمی کنی دعای توسل ، جامعه کبیره ، عشیره و...
* یک جمکران رفته بودیم آن وقت که معنویت داشت این اواخر یک جمکران رفتیم چند هزار نفر آدم بود ولی یک ذره بوی معنویت از آن جمع نمی آمد.
* در جمکران نشسته بودم جوانی آمد گفت استخاره گفتم چشم ، گفت یکی دیگر چشم ، یکی دیگر چشم ، یکی دیگر گفتم آقا برای چه می خواهی گفت تو بیکاری منم بیکارم گفتم استخاره بگیرم بعداً معلوم شد پای منبر محروم کافی چنین چیزی رخ داده این هم فکر کرده کار خوبیست آمده بود انجام دهد.
نگاه حضرت رسول به همه عالم و هرکس مثبت و خیر بوده است البته از ارتباط با آن انسان های رذل و کثیفی که اطراف ایشان بودند یک گَردی در دل حضرت می نشسته که برای رفع آن استغفار می کردند و الا نگاه حضرت همان مارأیت الّا جمیلا بوده است .
* مرز و اساس اسلام اخلاق است « بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق» اگر اخلاق نباشد فقه عبادت نیست و الّا ظواهر فراوان است.
* اگر من گناه کنم ملائکه اذیت می شوند امام زمان (عج) خجالت می کشد.
* تا نفسانیت هست ، فرد نمی تواند اسلام حقیقی داشته باشد نمی تواند به حقیقت ، بگوید یاعلی ، یاحسین.
* زمان حجاج ، زندان یکی بود، هارون الرشید زندان ها را متعدد کرد و با این کار هارون می خواست اسلام را در جهان پیاده کند ولی چه اسلامی؟ اسلامی که موسی بن جعفر 14سال برود به زندان ، 14سال درست است. اول تحت نظر بود بعداً از این زندان به آن زندان ، 4 سال آخر در ظلم تمام، پله می خورد میرفت پایین نه هوا بود و نه نور ، الان کشف کردند کنده اند و پیدا کرده اند این زندان ها را.
* مقام معظم رهبری به بنده گفتند جوان ها شما را خیلی دوست دارند من گفتم سراسری است (کل ایران) ، ایشان گفتند چه بهتر ، گفتم خوب ، آخر کاری نمی توانم برایشان بکنم گفتند یک کلمه به آنان بگویید بس است این سخن حکیمانه است واقعاً یک کلمه زندگی کسی را گاهی متحول می کند.
* جامعیّت و مدیریت آقای بهشتی را هیچ کس نداشت .
* من معتقدم باید یک توفیق عمومی شود و الّا خطرات بزرگی ما را تهدید می کند من خیلی نگران و مضطرّم .
* من خودم از همه بدتر هستم ولی این بلایی که بعضی از این خدانشناس ها بر سر این مردم می آورند من تحمّل نمی کنم.
* شما عدالت را در جامعه برقرار کن من می توانم ، توان این کار را دارم که کاری کنم که یک تار موی هیچ زنی در مملکت بیرون نباشد عدالت کو؟ اول شما عدالت را برقرار کن.امروز ما فقط می توانیم توسر مظلوم بزنیم اگر این کار در مملکت نباشد خیلی کارها می توان کرد.
* مرحوم مجلسی معروف است کارهای بزرگی هم کرده بحارالانوار 110 جلدش چاپ شده باقی اش هم در بیروت چاپ شده که بهتر بود با اوضاع این روزها چاپ نمی شد مربوط به مسائل خاصی است . او هزار شاگرد هم داشته که بعضی شان از خود او بالاتر بودند پدر مجلسی از خود او خیلی بالاتر بوده است.
* بعضی ها با دروغ منبرشان گرفته است ، من یک کتابهایی می دانم بلدم شماها نمی دانید اگر مطالب آنها را بیایم و در منبر بگویم مثل مور و ملخ در خیابان و اظراف آدم می آید پای منبرم.
مرحوم آقاسید ابوالحسن اصفهانی در نماز مغرب بوده سر پسرش را بریدند بین دو نماز ایشان فهمید . مرحوم بهلول می گفت که در نماز عشاء ذره ای صدایش نمی لرزید من عکس ایشان را دیدم خیلی فرد متشخصی بود.
* حدیث از قرآن مشکل تر است چیزی که معقول نیست نباید گفت بعضی چیزها هم که سنگین است ، طرحش سخت است.
* مشکل ما خودخواهی است همین خودخواهی است که عاشورا را درست کرد همه این فسادها از خودخواهی است.
* آدم باید حرف طرف را بفهمد بعد قبول یا رد کند ، ما حرف طرف را نمی فهمیم بعد نفهمیده شروع به نقد می کنیم یا قبول .
* ابتداءاً نباید سوء ظن داشت ولی در مقام عمل سوء ظن لازم است در معامله، ازدواج و... باید سوء ظن داشت.
* آزادی تاجایی خوب است که مزاحم آزادی دیگران نشویم.
* اما آقای بهجت ، البهجه و ماادراک مالبهجه . ایشان هیچ داعی نداشت اگر آدم یک داعی داشته باشد خطرناک است خوب ما 50 سالی بود که ایشان را می شناختیم من نمی گویم شاگرد ایشان بودم چون بگویم شاگرد ایشان بودم ایشان را کوچک کردم برای ایشان بد است که برای بالا بردن خود ایشان را پایین بیاورم. من خیلی ناراحتم از این مسئله (فوت آقای بهجت ) امام که فوت کرد گفتیم آقای بهاء الدینی را داریم آقای بهاء الدینی که فوت کرد گفتیم آقای بهجت هست ؛ حالا کو بهجت کو؟ شما بهجت به من نشان بده .
* اگر کسی گفت من آقای بهجت را می شناسم باور نکنید.
* عمامه وقتی عمامه است که شمشیر حق باشد.
* من نه به شخصی وابسته ام و نه به گروهی ، من آزادم.
* بزرگترین ظلم به جامعه ، خالی کردن آن از محتوا می باشد.
* بعضی از این وعّاظ نمی دانم ابروهایشان را چکار می کنند ، فکر می کنند اگر به وضع ظاهریشان خیلی بپردازند می توانند تبلیغ کنند ولی این نیست تبلیغ با پاکی و صفای درونی است.
* مشکل مردم بیم جان و غم نان است اگر کسی بداند اینها دست خداست مشکلات حل می شود.